Personal Branding i budowanie marki osobistej

Personal Branding i marka osobista

Personal Branding i marka osobista

Personal branding, czyli budowanie swojej prywatnej marki nie jest nadal zbyt popularnym procesem wśród polskich specjalistów, freelancerów czy osób prywatnych pracujących zawodowo. Wiele osób pomimo sprawdzonej skuteczności tego sposobu promowania siebie nie wykorzystuje personal brandingu i nie reklamuje siebie na rynku pracy, wyszukując jedynie samodzielnie pracodawców. W tym tekście podpowiadamy czym jest budowanie silnej marki osobistej, dlaczego warto to robić oraz o jakie elementy musimy zadbać, chcąc zbudować swoją prywatną markę i wyróżnić się wśród innych konkurentów w biznesie i na rynku pracy.

Czym jest personal branding?

Personal branding to tworzenie własnej prywatnej marki. Jest to traktowanie własnej osoby jak produkt, który należy wypromować i sprzedać na rynku pracy czy biznesowym. Najczęściej personal branding używa się w odniesieniu do polityków, osób znanych czy osób, u których to wizerunek decyduje w dużej mierze o ich sukcesie zawodowym. Ogólnie markę personalną może budować każda osoba. Są to zwłaszcza osoby pracujące w branżach tworzących takie jak freelancerzy, artyści czy specjaliści gdzie opinia o danej osobie jest bardzo ważna i często decyduje o zleceniu danej pracy.

Budowanie marki własnej nie jest trudne, a wymaga jedynie poświęcenia pewnej ilości czasu. Można je także przeprowadzać w różnym stopniu. Posiada ono wiele plusów i korzyści. Obecnie większość działań i procesów budowania marki personalnej odbywa się w internecie z racji na wiele możliwości, ale też w pewnej części są to działania związane jedynie z naszą osobą w świecie realnym. Celem zbudowania marki prywatnej jest wyróżnienie się na rynku pracy lub biznesu oraz sprawienie, że klienci wybiorą właśnie nas z powodu lepszego wyeksponowania naszej osoby. Oprócz kwestii wizerunkowych celem personal brandingu jest też podnoszenie własnych umiejętności i wartości merytorycznej, aby również i przez to być częściej wybieranym w porównaniu z zawodowymi i biznesowymi konkurentami. Markę własną tworzy się w odniesieniu jedynie do własnej osoby, a nie firmy. Budowanie marki własnej będzie oznaczało, iż klienci będą wybierali naszą osobę głównie ze względu na nasze nazwisko i pozytywny wizerunek, który będzie działaniem naszej świadomej pracy.

Dlaczego warto budować swoją markę osobistą?

Budowanie prywatnej marki jest niezwykle korzystne z wielu względów. Pierwszym powodem jest ten wymierny. Będąc więcej warci na rynku pracy lub biznesu z powodów wizerunkowych i merytorycznych będziemy mogli zarabiać więcej pieniędzy oraz odnosić więcej korzyści zawodowych. Przełoży się to na łatwiejszą i szybszą karierę oraz wszystkie profity z tym związane. Samo budowanie marki prywatnej nie jest zarezerwowane jedynie np. dla osób znanych czy zamożnych. Budowanie marki personalnej jest też jednym z efektywniejszych i skuteczniejszych sposobów rozwoju swojej kariery zawodowej, który ma w sobie wiele potencjału. Mając zbudowaną, rozpoznawalną i profesjonalną markę będziemy mogli pracować mniej i uzyskiwać takie same zarobki lub pracować tak samo intensywnie jak do tej pory uzyskując wyższe. Powodem, dla którego warto świadomie budować swoją prywatną markę, jest też małe zainteresowanie i znajomość tego trendu. Dzięki temu będziemy mogli szybko i skutecznie wyeksponować swoją osobę na rynku pracy i biznesu, gdyż wiele osób nie stosuje takich działań promocyjnych w odniesieniu do swojej osoby.

Jak budować swoją markę osobistą?

Pierwszym typem działania, jakie możemy wykonać, chcąc zbudować swoją silną markę prywatną, jest merytoryczne podniesienie wartości naszej osoby. Choć może brzmieć to nieco przedmiotowo i tajemniczo jest to nic innego jak podnoszenie wiedzy, wybranie nowych umiejętności czy zwiększanie swoich uprawnień. Możemy też rozszerzać swoją działalność o nowe kategorie czy branże. Podnoszenie wiedzy może odbywać się na różne sposoby. Możemy być to jedynie niezobowiązujące przeglądanie materiałów szkoleniowych oraz wdrażanie nowej nabytej w ten sposób wiedzy w obecnej pracy uzyskując lepsze rezultaty. Możemy też zapisać się na studia lub kursy. Możemy wykonywać certyfikaty oraz uzyskiwać dodatkowe uprawnienia z naszej kategorii branżowej lub pokrewnych. Ogólnie istnieje wiele darmowych kursów lub tych finansowanych np. przez urzędy czy fundusze rozwoju. Ważnym czynnikiem budowania marki prywatnej jest zwiększenie swoich kompetencji w taki sposób, aby móc oferować kompleksowo nasze usługi. Osoby mogące zaoferować usługi pokrewne i kompleksowe wykonanie danego zamówienia mają do zaoferowania dużo więcej niż osoby o wąskiej specjalizacji. Warto zatem rozwijać się również na innych polach zawodowych i nie zamykać się jedynie na naszą obecną dziedzinę. Osoby nawet z podstawową dodatkową wiedzą na pokrewne tematy, są lepiej odbierane i częściej wybierane przez klientów, gdyż mają oni świadomość, że za podobną cenę otrzymują większe kompetencje czy większy zakres usług — choć często z nich nie korzystają.

Gdy rozwijamy już nasze kompetencje i umiejętności, kolejnym krokiem do budowania marki własnej jest potraktowanie naszej osoby jako produktu i wypromowanie go — głównie w internecie. Wykorzystując do tego sieć mamy wiele możliwości i możemy zrobić to bardzo skutecznie. Z pewnością należy przygotować starannie swoje portfolio. Powinno być ono w uniwersalnym formacie pdf oraz musi zawierać wszystkie nasze dokonania, kompetencje czy przykładowe realizacje. Wraz z portfolio warto przygotować także cv czy inne dokumenty rekrutacyjne, aby w razie poproszenia o nie móc je szybko wysłać. Wszystkie te dokumenty powinny być bezbłędne oraz ciekawe np. w formach graficznych co również pozwoli wyróżnić się na rynku.

Swoje oferty i portfolio możemy rozsyłać samodzielnie do firm czy marek w odpowiedzi na ogłoszenia. Im więcej nawiążemy kontaktów tym większą szansę mamy na współpracę. Możemy również samodzielnie reklamować się i promować w sieci. Doskonałym do tego miejscem jest Facebook, gdzie możemy stworzyć nasz zawodowy profil. Możemy następnie nawiązywać nowe kontakty biznesowe czy dołączyć do grup tematycznych gdzie będziemy mogli się ogłaszać lub poznawać nowe osoby. Miejscem do promowania swojej osoby jest też mało popularny w Polsce portal biznesowy LinkedIn. Swoje oferty możemy zamieścić na portalach dla freelancerów, na forach tematycznych czy stworzyć i pozycjonować własną stronę www.