Untitled design-10

Zacznijmy od początku

Anna Szubert / 19 maja 2016 / Komentarze:

Wiele osób zainteresowanych budowaniem własnej marki zadaje wciąż to samo pytanie: od czego należałoby zacząć? I prawie tyle samo osób jest niezadowolonych z otrzymanej odpowiedzi. Jaka jest odpowiedź: Zacznij od początku.

Proces budowania własnej marki można podzielić na 4 najważniejsze etapy. Żadnego z nich nie można pominąć, a z doświadczenia wiem, że łatwiej jest zapłacić za pomoc w procesie budowania niż wykonać organiczną pracę nad jego tworzeniem.
Jakie są te 4 wspomniane kroki? Najłatwiej byłoby je określić jako cztery razy „o”: odkryj, oszlifuj, opraw i opakuj. Większość osób zakłada, że pierwsze dwa etapy są oczywiste i pragną od razu przejść do kolejnego. Ale tak nie jest. Kilka szybkich pytań i okazuje się, że sprawa wcale nie ma się tak jak sądzimy. I powiem więcej: nawet osoby zawodowo związane z zarządzaniem ludźmi mają problem z jego zdefiniowaniem.

Proces personal brandingu można przyrównać do diamentu. Zanim trafi na rynek, musi zostać wydobyty (odkryj), następnie drobiazgowo poddany ocenie (oszlifuj), gdy już mamy oszlifowany kamień zastanawiamy się jak najlepiej wydobyć jego piękno i blask (opraw) i na koniec dokonujemy wyboru środków okazania klientom (opakuj).

W procesie brandingu kamieniem jesteśmy my. Jeśli nie odkryjemy w sobie co jest w nas najcenniejsze, co warto pokazać, podkreślać i komunikować światu, pozostaniemy tylko kamieniem. Może się oczywiście zdarzyć, że na naszej drodze zawodowej będziemy mieli szczęście i spotkamy wytrawnego jubilera- przełożonego, coacha, kogoś wyjątkowego kto pomoże nam odkryć naszą unikatową wartość, ale czy wielu czytelników może powiedzieć, że spotkali takiego kogoś.

Co jest więc ważne na tym etapie.
• Zdefiniuj swoją wizję. Zastanów się jaki światowy/ krajowy problem chciałbyś rozwiązać lub pomyśl jaki obszar twojego życia chciałbyś zmienić lub udoskonalić. To jest Twoja wizja. Zapisz wizję, udokumentowanie jest ważnym elementem zmiany.
• Wyobraź sobie, że jesteś niewidzialny. Krążysz po świecie, wśród ludzi których znasz i którzy znają ciebie. Słyszysz wszystko co inni mówią o Tobie. Co mówią? Czy miałeś wpływ, a jeśli tak, to jaki na ich życie? Czego dokonałeś do tej chwili? Jakim jesteś człowiekiem? A teraz zastanów się co chciałbyś by inni mówili o Tobie? Jak chciałbyś być postrzegany i zapamiętany? Jak duża jest różnica pomiędzy dzisiejszym obrazem a tym do którego dążysz? Zapisz uczciwie. Jesteś sam. Twój obraz przyszłości będzie twoim celem.
• Weź kartkę papieru lub otwórz program Word lub Excel i wypisuj wszystkie mniejsze i większe kroki, które powinieneś wykonać by osiągnąć swoje założenia związane z karierą lub biznesem a może życiem prywatnym. Zapisz wszystkie przychodzące Ci do głowy cele. Mogą to być cele ogólne np.: „Chcę za 5 lat otrzymać posadę szefa działu księgowości” lub „Chcę pracować w biurze w Londynie” lub „ Za 10 lat chcę mieć dochodowe przedsiębiorstwo opisywane we wszystkich magazynach gospodarczo- biznesowych w kraju” . Równie ważne będę te mniejsze krótkoterminowe. Jeśli lista została zakończona, odłóż ją na tydzień i wróć w kolejnym. Dopisz wszystkie, których nie ująłeś poprzednio. Pamiętaj, to Twoja lista, bądź szczery i otwarty.
• Do listy powyżej dopisz cyfry symbolizujące lata, kiedy cele powinny zostać zrealizowane. Jeśli twój cel to osiągnięcie zarobków na poziomie 15.000 brutto, zapisz kiedy to powinno zostać zrealizowane.
• Powróć do listy. Zastanów się i zapisz, które z wymienionych celów są priorytetowe i przyznaj im wysoką wagę. Tym mniej ważnym przypisz niską.
• Przyjrzyj się ponownie celom o niskiej wadze i zastanów czy ich realizacja nie pochłonie zbyt dużo energii i ostatecznie nie przybliży Cię do osiągnięcia celu przyszłości. Wykasuj wszystkie cele, które nie są ważne.
• Rozpisz pozostałe cele na pomniejsze kroki- roczne, miesięczne, tygodniowe. Stara dobra maksyma mówi: „Każda praca jest możliwa do wykonania jeśli podzielić ją na małe odcinki”. Jeśli celem będzie nauczenie się nowego języka obcego, nie wystarczy dopisać czasu realizacji 5 lat. Podziel 5 lat na mniejsze kawałki i określ co musi zostać wykonane w tym okresie: może ilość nowych słówek, może zaliczenie egzaminu na odpowiednim poziomie.
• Na koniec spójrz jeszcze raz na kompletną listę i stwórz chronologiczną i logiczną listę „krok po kroku”. Co będzie kolejnym krokiem na twojej liście budowania kariery i swojej marki?

Większość osób zatrzymuje się na etapie wiedzy, że należy dokonać takiego podsumowania, ale nigdy nie dokumentuje swoich przemyśleń. To błąd. Z doświadczenia wiem, że po pierwszych dwóch, trzech celach pojawia się problem z ich dalszym opisem. Podejdź do budowania swojej marki jak do każdego innego projektu. Nie myśl, że wiesz jak i co, udowodnij sobie i zapisz.
Doszliśmy do etapu równie ważnego: zrozumienia siebie, dokonania oceny swojej wartości. Zastanów się spokojnie i zapisz 5 swoich największych zalet (wartości). Nie ograniczaj się do tych, które na jednym wydechu wymieniasz podczas np. rozmowy rekrutacyjnej. Jesteś sam, samooceny dokonujesz dla siebie i nie będziesz przez nikogo oceniany i „dopasowywany”. Ten krok wcale nie jest najłatwiejszy. Często latami, wbrew sobie, podążamy ścieżką kariery, która nie jest dla nas najlepsza. Najtrudniejsza sztuka to sztuka rezygnacji.

Nie mniejsze znaczenie dla naszego rozwoju ma zrozumienie naszych pasji. Zapisz 5 aktywności, zainteresowań, które Cię prawdziwie fascynują, których wykonywanie „nie męczy” a odwrotnie, powoduje że czujesz się naładowany energią. Potrafisz wymienić aż 5? Te pasje powodują, że ludzie odbierają Cię jako wyjątkowego, pełnego entuzjazmu. To również buduje twoją markę. Jeśli coś naprawdę Cię pochłania i ekscytuje, ludzie będą o tym mówić.

Idealnie byłoby porównać swoją samoocenę z oceną Ciebie przez innych ludzi. Być może w twojej firmie korzysta się z różnych narzędzi oceny. Nie są one doskonałe, głównie dlatego, że ocena dotyczy środowiska firmy, a nasza marka to opinie wyrażane przez wszystkich ludzi, którzy nas znają. Warto jednak wsłuchiwać się w słowa, komentarze, opinie, czasem krytyczne, zwłaszcza od ludzi, co do których mamy pewność, że maja dobre intencje.


ZOSTAŃ Z NAMI, CZYTAJ DALEJ!


 

Komentarze