NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA... (85)

Silna marka kobiety biznesu

Renata Wrona / 3 marca 2017 / Komentarze:

Po czym można rozpoznać kulturalnego człowieka? Większość z nas od razu powie, że po ubraniu. Tak, ubiór to ważny element, który rzuca się w oczy, ale zaraz za nim widzimy ruch ciała, mimikę, sposób bycia, wysławiania się, uśmiechu, zachowania – wszystko to mówi nam o tym, kim jesteśmy. To dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek. Wszystko to zwiera się w savoir vivre.

tekst: Renata Wrona

Wiele elementów etykiety biznesu pochodzi wprost z etykiety towarzyskiej. Stosowanie się do kodeksu zachowania, nie tylko ułatwia codzienną pracę, ale ma ścisłe przełożenie na karierę zawodową i zarobki. Właściwy styl i dobre maniery są czynnikiem wpływającym na karierę. To one powodują lepsze relacje ze współpracownikami, z podwładnymi i z przełożonymi. W biznesie etykieta jest na równi ważna jak wiedza i  umiejętności. Etykieta biznesu to zasady, które podpowiadają jak z klasą prowadzić rozmowy biznesowe i zachować się podczas ważnych spotkań, ale również sposób by profesjonalnie reprezentować siebie i swoją firmę, również podczas tych mniej oficjalnych okazji. Postawienie na naukę etykiety w biznesie jest jedną z lepszych inwestycji kobiety, która wkracza w życie biznesowe.

Według badań firmy Grant Thornton International „Women in Business 2015”, kobiety są coraz bardziej doceniane w biznesie i cieszą się rosnącym zaufaniem wśród przełożonych i podwładnych.

zobacz-serwis-2

Wiem, że w kobietach drzemie ogromny potencjał i siła. Nie na darmo coraz więcej kobiet rozpoczyna też własne biznesy oparte na swoich pasjach i odnoszą spektakularne sukcesy. Ważne jest, aby wspierały się w biznesach, a te którym uda się osiągnąć sukces były wzorami do naśladowania dla kolejnych pokoleń dzielnych, mądrych i kobiecych biznesów.

Problemem wielu kobiet stawiających pierwsze kroki w biznesie jest kwestia zachowania i biznesowych manier. Część kobiet boi się, że nie będą traktowane poważnie i pozbywają się kobiecych cech, upodabniając się do mężczyzn, część zaś próbuje kokietować podczas służbowych spotkań i wykorzystywać swoje kobiece wdzięki do zdobycia przewagi. Oba zachowania nie sprawdzają się na dłuższą metę i mogą spowodować znacznie więcej problemów, niż zysków w świecie biznesu. Poniżej podaję kilka rad, które mogą być przydatne w tych pierwszych krokach.

Równość

Funkcjonując w środowisku biznesowym kobieta ma takie same prawa i obowiązki jak mężczyzna. Nie powinna więc oczekiwać szczególnych względów ze strony panów. W relacjach biznesowych liczy się pozycja w hierarchii zawodowej, nie zaś płeć czy wiek. Dotyczy to chociażby kolejności podawana ręki przy powitaniu, przechodzeniu przez drzwi, czy zasiadania przy stole. W kontaktach biznesowych stosuj zasadę precedencji wynikającej z hierarchii służbowej. Nie podawaj ręki do ucałowania, nie czekaj, aż mężczyzna przepuści cię w drzwiach, nie pozwalaj, aby mężczyzna zapłacił za ciebie w restauracji. Zachowania tzw. dobrego wychowania, które tradycyjnie przysługują kobiecie w kontaktach prywatnych, nie powinny mieć miejsca w środowisku biznesowym. W relacjach biznesowych obowiązuje pełny parytet. Kobieta płaci za siebie jeśli jest to spotkanie z kolegami z pracy. Wyjątkiem jest proszony lunch biznesowy, wtedy płaci strona zapraszająca. Jeśli zgodzisz się na to, aby podczas służbowego spotkania płacił za Ciebie mężczyzna, aby całował Cię na powitanie w rękę i podsuwał krzesło, automatycznie ustawiasz się w pozycji kobiety „zdobywanej” i tracisz równorzędność w negocjacjach. Kobieta powinna starać się zachować równouprawnienie i nie dopuszczać do sytuacji podkreślających różnicę płci na etapie codziennych manier biznesowych.

Oto kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać:

Empatia w zarządzaniu

Wiele badań podkreśla, że wprawdzie mniejsza ilość firm jest zarządzana przez kobiety, to jednak te firmy charakteryzują się bardziej przyjazną i empatyczną atmosferą w pracy, łagodniejszymi obyczajami i jednocześnie większą elastycznością i gotowością na nowe wyzwania i innowacyjność. To wspaniała wiadomość.

Warto jednak podkreślić, aby w sytuacjach zawodowych, gdzie piastujesz kierownicze stanowisko i gdzie zespól jest mieszany, kierować się zasadami:

Równo i sprawiedliwe traktuj wszystkich współpracowników, bez względu na ich wiek, narodowość czy płeć. – Stawiam ten punkt jako pierwszy, ponieważ z przykrością obserwuję, że często panie, które zajmują wyższe stanowiska dyskwalifikują inne kobiety w relacjach zawodowych, preferując współpracę z panami. Panie często mówią, że z mężczyznami współpracuje się im łatwiej, czują się też bardziej doceniane jako pracownicy przez mężczyzn niż przez inne kobiety. To przykre, biorąc pod uwagę jak bardzo Panowie potrafią się wspierać w biznesach, a ich rywalizacja ma „zdrowe” a nie podszyte zawiścią barwy.

Zwracaj uwagę pracownikowi, który zachowuje się w sposób przez ciebie nieakceptowany. Zachowuj się przy tym stanowczo i asertywnie, zachowując takt i dyplomację. Postaraj się zaangażować pracownika we wspólne rozwiązanie zaistniałego problemu.

Bądź uprzejma dla wszystkich w firmie, zarówno dla przełożonych, podwładnych jak i pracowników innych działów. Rozmawiaj z nimi, bądź zainteresowana ich sprawami zawodowymi oraz  życiem prywatnym, w stopniu w jakim oni chcą cię dopuścić do swoich prywatnych spraw. Taka empatyczna i opiekuńcza postawa łagodzi obyczaje w pracy i pozwala w sposób bezkonfliktowy rozwiązywać trudne sytuacje zawodowe.

Zobacz także: Etykieta, atawizm XXI wieku

Kobieta biznesu

Nadmierna impulsywność, krzykliwość, upodabnianie się do mężczyzn – to nie jest najlepsza ścieżka, która powinna podążać kobieta, która planuje swój sukces. Działaj rozważnie i odważnie, wykorzystując naturalną kobiecą siłę.

Bądź punktualna i wymagaj punktualności. Punktualność to ważna cecha, która pokazuje, że jesteś dobrze zorganizowana, że szanujesz swój czas i czas innych osób.

Zawsze bądź dobrze przygotowana. Kobiety, które odnoszą sukcesy zawodowe najczęściej są lepszymi profesjonalistkami niż mężczyźni, z którymi konkurują. Dopiero przewaga dobrego przygotowania, gwarantuje im wygranie zawodowego wyścigu z panami.

Pamiętaj jednak, że „lepsze jest wrogiem dobrego”. W pewnych momentach musisz szybko zdecydować się na działanie mimo, że wolałabyś być lepiej przygotowana. Działaj tu i teraz, najlepiej jak potrafisz i z przygotowaniem jakie masz w tej chwili – inaczej wyprzedzi cię pan, który mniej wie i umie, ale ma więcej odwagi i wiary w swoje możliwości.

Nie unikaj konfrontacji. Mów co myślisz, głośno i otwarcie. Na spotkaniach służbowych nie czekaj na pozwolenie lecz śmiało zabieraj głos.

Podczas wysyłania służbowych e-maili pamiętaj o tym, aby przed wysłaniem przeczytać treść jeszcze raz, poprawić wszystkie literówki i sprawdzić czy tekst jest zwięzły i zrozumiały.

Powstrzymuj się od narzekania i zrzucania winy na innych, gdy nie udaje się to, co zaplanowałaś.

Nie używaj wulgaryzmów. One nie sprawią, ze będziesz odbierana jako silna i ambitna. Raczej popsują twój profesjonalny wizerunek.

Zadbaj o biznesowy strój, odpowiedni do zajmowanego stanowiska. Nie epatuj nadmiernie swoją kobiecością, nie flirtuj, nie wzbudzaj strojem czy zachowaniem pożądania płci przeciwnej, ale też nie staraj się upodobnić strojem do mężczyzny.

Ubieraj się w sposób pokazujący twoją siłę i pewność siebie, podkreślający twoją profesjonalność i kompetencje. Dobry zegarek jest lepszą biżuterią niż brzęczące bransoletki, a ładne czółenka lepsze od sandałków czy klapek. Koronki i kwiatowe wzory pozostaw raczej na prywatne okazje.

Dbaj o to abyś w drodze na szczyt nie zamieniła się w twardą i brutalną wojowniczkę, bardziej bezwzględną i agresywną niż mężczyzna.

Zawsze pamiętaj, że jesteś kobietą i może dawać ci przewagę w biznesie, gdy zaczniesz wykorzystywać kobiece cechy takie jak intuicja, empatia i gotowość do kompromisu. Kompromisu, nie do poddawania się.

Staraj się być sobą, wzoruj się na autorytetach, korzystaj z porad specjalistów, ale nikogo nie naśladuj. Oryginalność i autentyczność jest dziś w cenie.

Hierarchia

W biznesie obowiązująca jest precedencja służbowa: zawsze ważniejszy jest ten, kto ma wyższe stanowisko, niezależnie od płci i wieku.  Jeśli zaś nie ma relacji służbowych, obowiązuje reguła procedencji towarzyskiej, biorąca pod uwagę  wiek i płeć. Hierarchia pierwszeństwa dotyczy witania się, przedstawiania, siadania, rozpoczynania rozmowy.

Gdy przedstawiasz kogoś, to mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy wiekiem starszemu, osoba o niższym stanowisku, komuś z wyższą rangą.

W czasie przyjęcia, to gospodarz powinien przedstawiać osobę, której pozostali goście nie znają. Podobnie jest z nowym pracownikiem w firmie, przedstawia go szef.

Przedstawiając kogoś zawsze podaj jego pełne imię i nazwisko.

Do dyrektorów i wicedyrektorów czy prezesów i wiceprezesów zawsze zwracaj się tak samo, a więc Panie Dyrektorze i Panie Prezesie. Nie używaj sformułowań typu “Wicedyrektorze”.

Gdy przedstawiasz osobę komuś z wyższą rangą, wymagana jest szczególna dbałość o formę, np. Pan profesor pozwoli, że przedstawię panu naszego doktoranta, pana Kowalskiego.

Jeśli natomiast przedstawiamy komuś członków własnej rodziny warto zaznaczyć stopień łączącego nas pokrewieństwa, np. Oto mój mąż, Jan Kowalski.

Przedstawiane siebie

Bardzo wyraźnie podaj imię i nazwisko. Powszechne jest niedbałe wypowiadanie nazwiska co uniemożliwia zapamięta go.

Przy podawaniu imienia nie używaj zdrobnień np. „Ania” zamiast „Anna”. Zdrobnienie własnego imienia jest infantylne i stawia cię w pozycji dziecka.

Przy przedstawianiu się, oprócz imienia i nazwiska, podaj również pełnione przez Ciebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz np. Renata Wrona, coach, trenerka, PR managerka.

Unikaj podawania ręki w geście sugerującym konieczność ucałowania dłoni. W biznesie kobieta podaje rękę zdecydowanym ruchem do uścisku. Całowanie w dłoń zarezerwowane jest na okazje nieoficjalne, intymne lub wieczorne przyjęcia o charakterze prywatnym.

Usadzanie gości przy stole

Jednym z lepszych sposobów na okazanie swojego szacunku do gościa jest posadzenie go na odpowiednim miejscu. To zaś zawsze znajduje się po prawej stronie gospodarza.

W sali konferencyjnej miejscem honorowym będzie to znajdujące się naprzeciwko wejścia głównego.

Honorowymi miejscami w lokalach i restauracjach są te przy ścianach, z widokiem na resztę sali.

Wygląd i ubiór

To jak zaprezentujesz siebie wpływa na wizerunek firmy oraz postrzeganie ciebie jako specjalistki. Pierwsze wrażenie często jest kluczowe w zdobyciu sympatii kontrahenta.

Czyste buty, schludny strój, zadbana, świeża fryzura to podstawa wizerunku kobiety w biznesie.

Zadbaj, aby twój strój biznesowy podkreślał to, że jesteś kobietą biznesu, ale bez zbytniego eksponowania kobiecości czy seksualności.

Nie odwracaj uwagi od swojego profesjonalizmu zbyt dużym dekoltem, nadmiarem biżuterii czy krzykliwym makijażem.

Zwłaszcza w kontaktach międzynarodowych pewne zachowania np. zdjęcie przez kobietę marynarki przy biznesowym stole, są bardzo źle widziane, nawet jeśli zrobią to mężczyźni.

Unikaj nadmiaru wzorów, kwiatków, falbanek i koronek.

Bardzo ważne są zadbane dłonie i paznokcie. Tu dbamy o to, aby skóra była odpowiednio nawilżona a paznokcie zadbane, bez ozdób typu tipsy czy błyszczące naklejki.

Wybierając buty do biznesowego stroju, pamiętaj, aby palce stóp były zakryte, a na nogach zawsze miej rajstopy.

Pamiętajmy, że w biznesowym stroju obowiązuje zasada “mniej znaczy lepiej” dlatego decydujmy się na jedna ozdobę podkreślającą nasz indywidualny charakter np. apaszka, zegarek, kolczyki czy torba.

Mowa ciała

Swój profesjonalizm możesz podkreślić określonym zachowaniem niewerbalnym: postawą, uśmiechem, kontaktem wzrokowym i gestami.

Staraj się stać prosto i swobodnie.

Unikaj nadmiernej gestykulacji, ale podczas rozmów staraj się trzymać ręce tak aby były widoczne i gotowe na podkreślanie ruchem twoich wypowiedzi.

Stojąc, nie krzyżuj nóg i nie przestawaj z nogi na nogę. Najlepszą postawą jest lekkie rozstawienie nóg.

Jeśli siadasz i masz na sobie spódnicę czy sukienkę, sprawdź czy nie odsłaniasz zbyt dużego fragmentu uda.

Na spotkaniu biznesowym unikaj zakładana nogi na nogę, raczej ustaw obie stopy równolegle, blisko siebie na podłodze.

Głos

Ćwicz technikę operowania głosem. W biznesie, gdy dochodzi do stresujących sytuacji, nie może zdradzać twojego zdenerwowania podniesiony i piskliwy głos.

Trenuj kontrolowanie stresu.

Spokój i opanowanie wyrażone intonacją jest niezmiernie ważne podczas biznesowych rozmów.

Wyrażanie gotowości do współpracy

W rozmowie z klientami podkreślaj indywidualny stosunek do ich potrzeb oraz życzeń.

Wyrażaj gotowość do pomocy i współpracy.

Używaj zwrotów świadczących o twojej uprzejmości.

Traktuj rozmówcę z szacunkiem i nie pozwól na brak szacunku w stosunku do twojej osoby.

Wizytówka

Podawaj wizytówkę z ręki do ręki, napisem skierowanym w stronę odbiorcy. Nie dopuszczalne jest przesuwanie wizytówki po stole w stronę rozmówcy.

O wizytówkę możesz poprosić, jeśli najpierw dałaś swoją.

Nie wypada prosić o wizytówkę pracowników wysokiego szczebla.

Zanim schowasz otrzymaną wizytówkę, przeczytaj ją uważnie.

Możesz, podczas prowadzonej rozmowy, położyć wizytówkę przed sobą, aby móc na nią zerkać. Ta technika jest pomocna zwłaszcza w sytuacji gdy otrzymujesz kilka wizytówek i prowadzisz jednocześnie spotkanie z kilkoma osobami.

Punktualność

Nie spóźniaj się. Spóźnienie na spotkania jest w bardzo złym tonie.

Na ustalone spotkania wychodź z zapasem czasowym.

Jeśli jednak się spóźnisz – pamiętaj, aby przeprosić i krótko się usprawiedliwić.

Jeśli umówiłaś się na telefon, oddzwoń.

Telefon

Odbierając telefon pamiętaj o przedstawieniu się.

Dzwoniąc również się przedstaw.

Jeśli rozmowa została przerwana, dzwoni ponownie osoba, która dzwoniła.

Wysyłając SMS napisz swoje nazwisko. Odbiorca nie musi zgadywać, kto do niego napisał.

Prowadź rozmowy telefoniczne tak, aby nie przeszkadzać współpracownikom czy osobom w komunikacji lub restauracji.

Wyłączaj telefon podczas spotkań biznesowych.

Niech twoje dziecko nie bawi się telefonem służbowym. Zawsze istnieje możliwości, że przez przypadek wybierze numer do twojego kontrahenta.

Poczta elektroniczna

Nie rozpoczynaj od słowa “Witam”, jest ono zarezerwowane do powitania kogoś kto przyjechał do Ciebie w odwiedziny. Zachowaj grzecznościowe “Dzień dobry” lub “Szanowny Panie..”

Przed wysłaniem wiadomości, przeczytaj ją ponownie, aby sprawdzić czy nie ma błędów i literówek.

Jeśli prowadziłeś korespondencję i ktoś czeka na twoją odpowiedź, odpisz, nie zmuszać kogoś to „ścigania” cię prośbą o odpowiedź.

Profesjonalizm i dyskrecja

Sprawy prywatne zostawiaj za drzwiami swojego domu.

W pracy skup się na bieżących zadaniach.

Prowadząc rozmowę w miejscach publicznych, unikaj podawania cudzych nazwisk.

Unikaj negatywnych opinii na  temat współpracowników czy kontrahentów.

Jeśli nie możesz o kimś powiedzieć czegoś dobrego, nie mów nic.

Podane przykłady z zakresu etykiety biznesu pomogą ci w budowaniu profesjonalnej marki kobiety biznesu. Znajomość zasad etykiety biznesu jest dziś niezbędna dla każdego managera, jest istotna w utrzymywaniu poprawnych relacji z klientami, partnerami i współpracownikami. Obowiązuje nie tylko na spotkaniach, ale także podczas rozmów telefonicznych i wymiany korespondencji zarówno tradycyjnej jak i elektronicznej.

dorota-stojek

ZOSTAŃ Z NAMI, CZYTAJ DALEJ!

 

Komentarze