NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA... (44)

Przepis na bezstresowe wystąpienia publiczne

Wojciech Konstanowicz / 3 lutego 2017 / Komentarze:

Wystąpienia publiczne zazwyczaj kojarzą nam się z sytuacją stresującą. Duża publiczność, wszystkie oczy na nas, wyuczona przemowa sypie się, jak domino, gdy tylko zdarzy nam się przejęzyczenie. Bycie mówcą to sztuka, wymagająca wielkiej pracy, treningów a także wiedzy. Bo przecież mówimy po to, by coś przekazać. 

tekst: Wojciech Konstanowicz

Jednak nie zawsze publiczne przemawianie wiąże się z wygłoszeniem mowy profesjonalnej. Czasem są to przemówienia okolicznościowe, ale najczęściej to po prostu umiejętność konstruowania wypowiedzi tak, by rozmówca zrozumiał o co nam chodzi. Sposób, w jaki się porozumiewamy powinien być zawsze klarowny. I nie ważne, czy rozmawiamy z bliskimi, z szefem, robimy prezentację, czy wygłaszamy speach przed setką osób. W każdej z tych sytuacji musimy znaleźć sposób, by wyrazić nasze myśli, a jednocześnie czuć się dobrze i pewnie. Sprawdźcie 10 naszych wskazówek.

  1. Urealnij sytuację. Przykład: Masz zaprezentować projekt przed zarządem Na przygotowanie wystąpienia masz dwa dni. Wyodrębnij elementy, na które masz wpływ i te, na które nie masz wpływu. Przykładowo – nie wiesz do końca, jakie jest nastawienie zarządu do projektu, ale wiesz jakie jest Twoje nastawienie i jesteś pewny, że to bardzo dobry projekt. Pracuj nad tym, by podkreślić korzyści dla firmy i zarządu z wdrożenia. Skup się tylko na tym, na co masz wpływ.
  2. Zdecyduj, co chcesz powiedzieć. Jaki jest cel Twojej wypowiedzi? Jeżeli sam nie do końca wiesz, co chcesz przekazać, Twoi słuchacze lub partner nie mają szans. Dlatego bardzo dobrze przemyśl punkt wyjścia, przygotuj sobie wszystkie argumenty i kontrargumenty. Znaj odpowiedzi na najważniejsze pytania, jakie będą mieli rozmówcy. Przygotowanie merytoryczne to podstawa.
  3. Zastanów się, do kogo mówisz, kto jest Twoim odbiorcą. Kładź duży nacisk na dobór języka. Dobrze to wiesz – z klientami rozmawiasz „ludzkim” językiem, unikasz żargonu branżowego. Oceń swoje audytorium i postaraj się „wejść w ich buty” i formułować przekaz tak, by był dla nich klarowny. 
  4. Przekaz najważniejszy! Rada psychologiczna – skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać, a nie na tym, jak wypadniesz. Ludzie zwykle słuchają wystąpień, aby czegoś się dowiedzieć, a nie po to, by „punktować” prowadzącego.
  5. Pamiętaj o pierwszym wrażeniu. Dobrze przygotuj początek przemówienia czy rozmowy. Pierwsze sekundy są kluczowe, właśnie w tym czasie publiczność albo Cię „kupi”, albo będzie niecierpliwie spoglądać na zegarek. W najgorszym wypadku opuści salę. Pamiętaj, że przemowa jest komunikacją tylko z pozoru jednostronną. Reakcje publiczności są niezwykle istotne, dlatego by zdobyć przychylność słuchaczy połóż nacisk na zbudowanie dobrej relacji na samym początku. To sprawi, że Twoje słowa zostaną chętniej przyswojone. 
  6. Zadbaj o siebie przed i po! Przed trudnym wystąpieniem lub rozmową, zadbaj o siebie: wypocznij, zrelaksuj się. Zrób coś, co lubisz i co sprawia Tobie największą przyjemność. 
  7. Wzmacniaj pozytywne doświadczenia. Przypomnij sobie jakieś przyjemne doświadczenie związane z podobną sytuacją, czyli wystąpieniem publicznym, rozmową. Wróć myślami do tego momentu. Jakie emocje wtedy Tobie towarzyszyły? Zapamiętaj te pozytywne i nimi naładuj się na kolejne wyzwanie. 
  8. Załóż to, w czym czujesz się dobrze. Oprócz tego, by ubiór był dostosowany do rangi wydarzenia powinien być również… komfortowy. Dlatego załóż to, w czym się dobrze czujesz, co nie uwiera i co dobrze na Tobie wygląda. Nie ma sensu silić się na wymuszony wizerunek, jeśli nie współgra z Tobą. Zamiast skupiać się na mowie, będziesz poprawiać ubranie. Nie o to chodzi. 
  9. Rozgadaj się. Jadąc na spotkanie mów do siebie, śpiewaj – co wolisz. Rozgrzej aparat mowy, struny głosowe. Jeśli nie masz możliwości, postaraj się porozmawiać z ludźmi przed przemową. W kuluarach, przy kawie – zdecydowanie Cię to rozluźni. 
  10. Ustal zasady uczestniczenia w prezentacji tak, by zadbać o swój komfort. Jeśli wolisz model z bezpośrednim nawiązaniem kontaktu ze słuchaczami, zaznacz, że liczysz na aktywność publiczności w trakcie wystąpienia. Jeśli jednak sztywno chcesz trzymać się mowy na początku powiedz, że pytania będzie można zadać później. Jeśli jakieś pytanie Cię zaskoczy – okaż to. Jesteś człowiekiem, masz prawo do tego, by czegoś nie wiedzieć lub by pewnych kwestii nie poruszać. Cokolwiek by to nie było bądź uczciwy. Publiczność docenia autentycznych mówców. 

budowanie-twojej-osobistej-marki-to-dzialania-ktore-pozwola%cc%a8-ci-wyprzedzic-konkurencje-i-zagwarantuja%cc%a8-sukces

ZOSTAŃ Z NAMI, CZYTAJ DALEJ!

 

Komentarze