1260px × 712px — główne (32)

Lista rzeczy do zrobienia… lub nie

Ilona Ciżewska / 17 czerwca 2017 / Komentarze:

Lista To-do czy to jest pomocne w drodze do milionera?

Przeczytałam artykuł w Forbes Kevina Krusa, który twierdzi, że „ludzie których efektywność jest największa pracują nie według listy to-do, ale według własnego kalendarza”. Kevin Krus przepytał ponad 200 milionerów, olimpijczyków i przedsiębiorców i żaden z nich nie wymienił tej listy, jako sposobu na skuteczność działania i planowania.
Temat ciekawy, bo większość z ludzi stosuje te popularne listy: idąc na zakupy, planując spotkanie biznesowe lub wyjazd zagraniczny. Jest jednak pewna cecha takich list, wspólna dla wszystkich, która mówi, iż nigdy ta lista nie jest realizowana w 100%.

Po pierwsze: istnieje silna tendencja do realizacji zadań łatwych, a pozostawiania niezałatwionych, trudnych wyzwań. Badania, które przeprowadziła firma IDoneThis wskazuje, że 41% zadań wyszczególnionych na liście nigdy nie zostały sfinalizowane.
Po drugie: trudno jest na liście to-do oddzielić zadania ważne od pilnych. Istnieje prawidłowość, że zostają załatwione pilne rzeczy, a rzeczy ważne czekają na inny, dobry moment na zajęcie się nimi. Przypomnij sobie, ile raz odkładałeś ważne badanie lub spotkanie na korzyść spraw tzw. pilnych?
Po trzecie: listy takie, jak to-do lists zawsze wzbudzają stres. Emocja ta nie ma charakteru dyscyplinującego i motywującego, a wręcz przeciwnie jest prostą drogą do znanego z psychologii Efektu Zeigarnika, gdzie nieukończone zadania są lepiej pamiętane, niż ukończone, co przekłada się na ciągłe, wręcz niekontrolowane myślenie o przyszłych wyzwaniach.

Dave Kerpen- współzałożyciel dwóch odnoszących sukcesy startupów i autor bestsellerów New York Timesa zdradza, iż jego metodą na powodzenie jest zapisywanie wszystkiego w kalendarzu i ustawienie ich długości na maksymimum 15 minut.
Poniżej kilka wskazówek, jak można efektywnie wykorzystać swój czas, planując swoje zadania według kalendarza.

pen-calendar-to-do-checklist

Wskazówka 1
Ustawiaj czas trwania poszczególnych zadań na nie więcej niż 15 minut. W ten sposób będziesz mógł zrealizować ich więcej, jak również zobaczyć, że 15 minut jest optymalnym czasem na wykonanie zadania, z uwagi na poziom najwyższej koncentracji na jednej czynności
Wskazówka 2
Ustawiaj czas na różne zajęcia. Nie pozwól, aby twój kalendarz został zapisany prośbami od różnych osób. Miej i bądź wierny swoim ideałom i priorytetom i znajdź miejsce zarówno na życie zawodowe, jak i prywatne w swoim kalendarzu
Wskazówka 3
Wpisuj prawie każdą aktywność do kalendarza. Nie sprawdzaj poczty co 10 minut, ale przeznacz sobie np.: 2 razy w ciągu dnia na tą czynność, podobnie jak z telefonami- nie oddzwaniaj po każdym nieodebranym połączeniu, ale oddzwoń w jednym bloku czasowym
Wskazówka 4
Wyćwicz nawyk codziennego planowania, wpisywania w kalendarz i sprawdzania kalendarza w ciągu dnia, a życie stanie się bardziej efektywne i satysfakcjonujące

 

 

wizytówka

Komentarze