NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA...-69

Fundament biznesowych relacji

Renata Wrona / 10 lutego 2017 / Komentarze:

Ludzie biznesu, zdają sobie sprawę, że zaufanie jest znaczącym atutem w osiąganiu sukcesu. Zaufania nie da się kupić za żadne pieniądze. Każde nasze działanie pracuje na zaufanie do naszej osoby lub też pracuje na jego utratę.

tekst: Renata Wrona

Dlaczego zaufanie w biznesie jest takie ważne? Niski poziom zaufania powoduje trudności w zaangażowaniu się, często podnosi koszty współpracy i wydłuża procesy decyzyjne. Wstrzymuje wiele wspaniałych wizji, które mogłyby z powodzeniem wejść w życie, gdyby liderzy działali uczciwie i wiedzieli, że ich kontrahenci dotrzymają słowa. Uważam, że należy unikać strategii oszustwa, zafałszowania czy dwuznaczności w procesach komunikacyjnych.

Zaufanie to pewność lub wiara

Według psychologii zaufanie to emocja odczuwana w stosunku do kogoś lub czegoś. To pewność lub  wiara, że jego działanie, stan czy zachowanie okaże się zgodne z naszym życzeniem. W przypadku relacji międzyludzkich, zaufanie dotyczy przede wszystkim uczciwości drugiej strony.

Zaufanie budzą osoby, które charakteryzuje:

  • Samozaufanie jest czynnikiem kreującym zaufanie – krokiem do budzenia zaufania u innych, jest zaufanie do samego siebie. Świadomość swojej wiedzy i kompetencji, ciągły rozwój w celu poczucia, że jest się wciąż atrakcyjnym partnerem w biznesie.
  • Posiadane kompetencje – gdy widzimy, że partner biznesowy wie co robi, działa świadomie i prężnie – rośnie postrzeganie jego kompetencji w naszych oczach.
  • Uczciwość i otwartość – gdy widzimy, że partner biznesowy jest pewien podejmowanych decyzji, nabieramy do niego zaufania. Ważne znaczenie ma także świadomość własnej niewiedzy i w razie świadomości braku jakiejś kompetencji, otwarte korzystanie z wiedzy współpracowników, czyli otaczania się zespołem, który może nas wspierać fachową poradą.
  • Dbałość – osoba, która ze starannością wykonuje powierzone jej zadania, jest punktualna i rzetelna, dotrzymująca terminów i obiecanej jakości – budzi nasze zaufanie.
  • Kultura osobista – nawet, gdy wiemy, że ktoś jest kompetentny i uczciwy oraz terminowy, to brak kultury osobistej na co dzień i przestrzegania savoir vivre w biznesie, może bardzo zachwiać nasze zaufanie w biznesie.
  • Szacunek i niezawodność – Zapewnienie, że „się zrobi, a następnie zbagatelizowanie obietnicy, brak komunikatu zwrotnego, nie oddzwanianie lub wypieranie się to prosty sposób do utraty zaufania.
  • Korzystny wizerunek zewnętrzny – choć na pozór mniej istotna cech, bo przecież ważniejsze jest rzetelne wykonanie zobowiązań niż wygląd – to jednak właśnie zaniedbany wizerunek zewnętrzny może być powodem, dla którego nawet nie damy szans potencjalnemu partnerowi na przedstawienie swoich kompetencji i brakiem zaufania. Na przykład: Raczej nie skorzystamy z usług fryzjerki, która przyjmie nas w brudnych i źle ufarbowanych czy ułożonych włosach.

Zdobycie zaufania jest procesem długofalowym, a zniszczyć je można w jednym momencie.

W biznesie wyróżnić można dwa rodzaje zaufania. Po pierwsze to czy my jesteśmy godni zaufania i czy sprawiamy wrażenie osoby, której można zaufać i po drugie, czy potrafimy zaufać odpowiednim osobom, czyli czy potrafimy dokonywać właściwej oceny wiarygodności naszych ewentualnych kontrahentów i obdarzać zaufaniem tylko tych ludzi, którzy na nie zasługują.

Zaufanie jest ważnym krokiem w budowaniu trwałej relacji biznesowej. Kiedyś ważnym czynnikiem, decydującym o rozpoczęciu współpracy było spotkanie „face to face”, spojrzenie w oczy i uścisk ręki. Teraz w dobie Internetu, często nie znamy naszych partnerów biznesowych i konieczne jest badanie historii kontrahenta czy też prośby o referencje. Pamiętajmy wiec o referencjach i listach polecających podczas wspólnych działań.

Zaufanie jest fundamentem każdej relacji biznesowej. Istotna jest tutaj rola rozwinięcia umiejętności komunikacji interpersonalnych, opanowanie umiejętności nawiązywania głębokich i trwałych relacji z partnerami. Rozwinięta intuicja, umiejętność jasnego precyzowania swojego zdania, stawiania właściwych pytań, otwartość na dialog i wizja przyszłości. Zaufanie wymaga zaangażowania i polega na ogół na odwzajemnionych relacjach. Zaufanie otwiera możliwości, które w innych przypadkach nie są możliwe. 

dorota-stojek

ZOSTAŃ Z NAMI, CZYTAJ DALEJ!

 

Komentarze